Friday, August 13, 2010

ramadhan yang ke 20

Alhamdulillah..sekarang nie da masuk pown bulan ramadhan..bagi aku, ini kali ke 20 aku menyambut ramadhan sepanjang aku hidup kat muke bumi Allah yang indah nie..mase aku kecik aku tak tau pown ape benda ramadhan tu..yang aku tau, kite tak boleh makan..tak boleh minum...tp mak cakap, aku kecik lagi..tak payah puase pown takpe..ye lah kan..budak 5 tahun soh puasa, mmg tak dapat la kan...mau dibaling pinggan mangkuk kat dapur tu...haha..

Mase aku kecik, cukup susah bagi aku nak berpuasa nie...mmg tak tahan...aku ingat lagi mase aku darjah satu,,mmg tak akan penuh puasa satu bulan..jangan katekan satu bulan..satu hari pown tak mampu..bak kate mak, try la puase sampai tengahari,,tp aku tetap tak boleh..bagi aku tengahari tu sampai kul 10 pagi jer...haha..

Mase aku darjah 2 sampai darjah 4 pown tak penah penoh puase aku..sehingga la satu tahap nie dimana mak aku telah menawarkan sesuatu yang diingini oleh manusia lain...ape lagi..mesti la mak aku tawarkan duit kan..haha..sape taknak..tp ade syarat lak tu..syaratnyer...mesti kene puase sampai hujung bulan..kalo tak, duit dikira burn!!nak tak nak..kene la puasa sebb nak dapatkan duit tu..(mase tu mmg tak ikhlas lagi nak puasa)

Setelah rasuah duit tu menular, aku berjaya berpuasa penuh!!mase aku tingkatan dua, rasuah duit dimansuhkan..sebb mak kate kalo da besar, tak baik mengharapkan duit sebagai ganjaran utk berpuase..so, aku start la berpuasa tanpa mendapat sebarang ganjaran pown..kecuali ganjaran yang diberikan oleh Allah s.w.t..alhamdulillah..mak telah ajar aku care berpuasa...sehingga sekarang, kalo aku tak dapat berpuasa penuh..mmg agak malu..anak jiran aku pown pose penuh..takkan aku tak nak pulak kan..

ikan bakar jadi menu sahur!!

Penah sekali tahun lepas, abg aku telah ajak aku gi McD tengahari bute...die cakap kite drive-thru jer..pergh....haha..memg sial tol perangai ajak aku buke telalu awal..tp aku berjaya menolak ajakan die...tp die tak buke pown..sebb die tgok aku tak bukak pose...malu la die kan..adik pose,abg lak tak pose...huhu ^__^

Tahun nie..aku harap aku dapat berpuasa penuh meskipown hari ni aku rase macam nak bkak jer pose nie..tp still ley tahan lagi nie..hehe...okla..chow!!

7 isi hati korang pasal post nie!!:

zack zukhairi said...

cilake. pecah lobang woi!! haha

muzakkir said...

haha...pada muke ko!! ;)

miasara said...

oyt kamu! smpai form 1 pose dpt upah??
hampeh tol~~~

muzakkir said...

hehe,,nak wat macam ner..hihi

miasara said...

rezeki.. ye dokk?? ;p

muzakkir said...

hehe,,aah?!!rezeki yang dikurniakan!!

Wan Eyla said...

marah btl abg zack..haha...

Post a Comment