Tuesday, April 20, 2010

jering

kali ini aku nak cite pasal berkebun kat kampung melaka..ala macm bese la..setiap kali aku balik cuti sabtu ngan ahad...mak aku mesti soh aku ikot bapak aku balik kampung...gi amek jering...bapak aku tukang panjat pokok, aku lak just intai2 je dari bawah..lepas bapak aku gait ngan galah jering tu, baru la aku kutip kat tanah..haha..aku gayat la..nak wat macm ner...mak aku cakp jering ni, orang tua2 je suka makan tp sekarang orang muda pown suke makan gak,,wat ulam...campur lak ngan nasik..pergh..sedap....!!!

kalo nak soh aku makan jering nie..memang aku tak layan korang...bukan selera tekak aku beb..jering ni ley dikategorikan same la macm petai ngan kerdas...bau die memang susah nak hilang...sampaikan ko makan gule2 pown, agak mustahil bau tu nak ilang dalam mase yang singkat..aku tengok mak ngan bapak aku makan, punyer la berselera...wahhh....hebat tol makan..
POKOK JERING

pastu, dari jauh aku perhatikan akak aku yang sulung tue bawak pinggan nasik....dalam pinggan penuh ngan jering!!ape nak jadi la ngan dorang sume nie,,jering2!!!

**********************

"makan kir??try la...sedap nie.." tanya mak aku....

aku reply la balik kan...
"sedap ke tue mak??bulat2, lonjong2 je bentuk die...tak pahit ker??
"ah kau nie,,mane ade,,,sedap je nie,,tengok mak makan ha.."
pergh mak aku nie..siap tunjuk demo..tu yang tak menahan..haha

jering2 nie bukan saje tok makan kat umah,,,tp bapak ngan mak aku bikin projek mega...dorang ley jadi pemborong jering kat kedai2 berhampiran..respect!!!buat duit...
yang lucu tu, ade la bape orang budak2 datang umah aku nie...
"assalamualaikum,,,cik mah,,oh..cik mah"
sebagai seorang muslimah, mak aku pown mengreply la balik kan salam budak tu...
"waalaikum salam..oo..jeha...cik mah ingatkan sape la td...nak pe jeha?"

"ni ha, mak soh beli jering rm5 kat cik mah...mak kate cik mah baru balik dari kampung amek jering.."

macm ne la budak nie punyer mak tau dengan cepat mak aku balik kg amek jering...cis...

kadang2, bapak aku bagi aku upah gak...tp aku....malu2 nak amek (penipu).. ni la die orang tua kita kan,, dorang tak tau nak wat ape kat umah, so dorang wat la keje yang berfaedah nie...aku sebagai anak nie pown menyokong la ape yang mak bapak aku wat...

**********************

aku balik kampung takkan la semata2 amek jering jer kan...ade la jugak tanam pokok pisang, ubi kayu, cili, terung ngan labu...memang best berkebun kalau ape yang ditanam tu da nampak hasilnya...itu la hasil yang dapat bile kita berbudi ngan tanah^_^

ade satu tabiat yang tak boleh buang selepas balik dari berkebun...kalo korang nak tau, setiap kali balik berkebun, kitorang akan singgah kat CENDOL LEMAN DAWI...!!
haha...tempat tue sangat terkenal ngan cendol die sampai masuk majalah tiga...kalo korang dok N9, korang mesti takkan tertinggal nyer tok makan cendol kat situ...cendol nie korang ley tambah secara percuma kalo da abes....sedap wooooo!!!!

CENDOL LEMAN DAWI

haha..so, peminat cendol ley la berkunjung kat tempat nie k...

****************************

pesan aku : jering ni bagus sebenarnyer untuk dimakan sebagai ulam2..so, jangan takot tok mencuba k..

6 isi hati korang pasal post nie!!:

saiful al ieman said...

saya suka petai! very much!! hahaha

muzakkir said...

gile ar...petai ko minat ek...aku mmg tak makan petai2 nie...cet~~

~:april bloom:~ said...

euwwww~...hu3
sama ar, mak bpk aku je mkn benda2 ni sume
x tertelan dek mulut
cik JEHA tu watak direka atau nama sbnr??
hu3

muzakkir said...

mmg wujud la..najeha name die,,budak kelate...
blog aku ni memang asli... =)

Saiful Al - Ieman said...

apa ew ew?
typical malay~ biasalah..
saya budak kampung jerk..hahah
makan benda cmtuh..biasalah^^

muzakkir said...

haha,,,ingat budak bandau tak reti ke makan benda alah tu..boleh jer..tp tekak da tak mau..walaupun aku dok bandau, jiwa aku kampung taw~~haha

Post a Comment